sobota, 16 listopada 2013

Kumple Kubusia też mają swoje święto

17 listopada, czyli  jutro swoje święto mają Ziemscy Kumple Kubusia. Tego dnia obchodzimy (już po raz trzeci) Światowy Dzień Wcześniaka.

Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia, wcześniak to dziecko urodzone pomiędzy 22 a 37 tygodniem ciąży. Na całym świecie przedwcześnie rodzi się aż jedno na dziesięcioro dzieci. Wcześniejszy poród może mieć wpływ na przyszły rozwój dziecka. Stanowi również bezpośrednie zagrożenie zdrowia i życia noworodka. Dlatego tak ważne jest, aby urodziny wcześniaków odbywały się w szpitalach o trzecim, najwyższym stopniu referencyjności. W Polsce rodzi się 314 000 dzieci, z czego 6,7% przedwcześnie, a więc przed 37 tygodniem ciąży.

Światowy Dzień Wcześniaka ma na celu podniesienie świadomości na temat wcześniaków i solidarność z rodzinami, które doświadczyły przedwczesnego porodu. (źródło

Przez trzy i pół miesiąca byłam mamą wcześniaka. Przed urodzeniem Kubusia, moja wiedza na temat wcześniactwa ograniczała się do stwierdzenia "Wcześniak, to po prostu trochę mniejsze wydanie noworodka". Urodziny Kubusia bardzo szybko zweryfikowały ten ciągle stereotypowy pogląd.

Kiedy pierwszy raz zobaczyłam Kropka, doznałam szoku. W chwili urodzenia Kubuś ważył 780 gram, czyli mniej niż torebka cukru. Rura respiratora była grubsza od jego rączek i nóżek. Mieścił się w dłoni pielęgniarki.

Podobnego szoku doznają chyba wszyscy Wcześni Rodzice. 

Tygodnie oczekiwania, aby wziąć swoje dziecko na ręce... Ciągła niepewność co przyniesie jutro... Rozpacz, kiedy śmierć ciągnie dziecko w jedną stronę, a lekarze w drugą...  Strach przed dzwonkiem telefonu, schowanego pod poduszką...

Jutro swoje święto mają Najwaleczniejsi z Walecznych. Pamiętam o wszystkich Kubusiowych Kumplach i ich Rodzinach. I wierzę, że Kubuś, gdzieś tam z niebieskiej chmurki opiekuje się nimi wszystkimi.







P.S. Dlaczego dzisiaj na fioletowo? Bo właśnie fiolet jest kolorem obchodów Dnia Wcześniaka :-)



4 komentarze:

  1. Wszystkiego najlepszego dla wszystkich wcześniaczków :) Ja też jestem mamą wcześniaków, moje miały to szczęście, że przeżyły, teraz syn ma już 13 lat, córka 8, niestety Isia urodzona w 20 tc nie miała szans:(

    OdpowiedzUsuń
  2. Mój wcześniaczek Kubuś obchodzi po raz drugi swoje kolejne święto. Kilka dni temu minoł nam roczek odkad syneczek jest z nami. W pamięci mam obraz Kubunia w inkubatorku, był taki malusi...i waleczny a to zostało mu do dzisiaj

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo Wcześniaki to najwaleczniejsze Maluchy na świecie :-) Wszystkiego najlepszego dla Kubusia z okazji Dnia Wcześniaka :*

      Usuń
  3. Dziękuję Ci za ten wpis nie wiedziałam, że jest taki dzień...
    Gdyby Otysia urodziła się żywa, byłaby wcześniakiem...
    Moc fioletowych baloników dla Najwaleczniejszych :)
    Wielka paczka siły w fioletową kokardką dla ich rodziców
    Pozdrawiam Sylwetko

    OdpowiedzUsuń